Uitstelgedrag, het bewijs van een overbezette geest

 

Uitstelgedrag heeft alles te maken met je gevoel. Maar het is niet wat je denkt. Want het gaat niet om datgene wat je uitstelt. Het gaat om de reden waarom je het uitstelt. Je hebt namelijk steeds iets wat éérst moet. Als je dát hebt afgerond, dan gaat het vanzelf beter met je. En kom je ook aan dat andere toe. Of kun je tenminste wel ontspannen. Maar “echt, als ik nu even doorwerk heb ik daar de rest van de week profijt van’. Hoor je het jezelf zeggen? En nu even eerlijk: werkte het?

Nee. Ga gewoon die lange wandeling maken op zondagmiddag. Of misschien al op zaterdagmorgen. Hoe verkeerd dat ook voelt. En hoezeer je ook merkt dat je weer aan je werk denkt, in plaats van te genieten van de zon, de vogels en de ruimte.

Wetenschappelijk bewijs: na een half uur in de natuur verandert er wat in je lijf. Ondanks dat jij nog helemaal ‘in je hoofd’ zit. Je lichaam zet daarmee de deur open voor ontspanning. En ook al is dat maar een beetje, je hoofd kan de overdruk kwijt. Gered! Niet door langer door te werken, maar door te spijbelen van je werk.

Maar weer even terug naar het waarom van je uitstelgedrag…

Want weten waarom je iets doet is eigenlijk al de helft van het probleem…

De andere helft is het oplossen ervan. Maar daar komen we dadelijk pas.

Eerst dus het waarom; er zijn 3 redenen om iets uit te stellen:

1 – je hebt last van perfectionisme 
2 – je hebt een gebrek aan motivatie
3 – je bioritme  

ad 1. Perfectionisme is, mits met mate, een mooie eigenschap. Waarom kun je zo genieten van bepaalde films, gerechten, gebouwen? Omdat je merkt dat aan elk detail aandacht is besteed. Dingen die even in elkaar zijn geflanst, zullen je niet snel in vervoering brengen. Maar wees redelijk: moet jij met alles wat je aflevert mensen in vervoering brengen? Vaak is goed gewoon goed genoeg.

Laat je niet verlammen door je eigen maatstaven. Ga gewoon aan het werk, ook al kun je geen originele invalshoek verzinnen of heb je niet alles gelezen wat er over het onderwerp te lezen valt. Als je eenmaal aan het werk bent, komen de ideeën meestal vanzelf. Vertrouw op je capaciteiten.
Gaat het om werk dat je nooit eerder hebt gedaan, informeer dan bij bekenden die daar wel ervaring mee hebben. Hoe hebben zij het aangepakt? Verzamel informatie (niet alles wat maar denkbaar is) en ga aan het werk. Je merkt vanzelf waar je tegenaan loopt en welke informatie nog ontbreekt.  En dit is nog gerelateerd aan het werken, perfectionisme kan zitten in allerlei zaken, zoals je uiterlijk, eten koken, vriendschappen, je tas op orde hebben, zeker weten dat je alles (kan helemaal niet) weet van een onderwerp voordat je je mond open durft te doen….
Je snapt het al een beetje denk ik .. kortom bijna alles dus! Ik ga er nu niet op in waar je perfectionisme vandaan komt, dat is meer voor één op één contact waar ik je best individueel mee wil helpen.

Maar hoe leg je de lat wat lager?

Bijna niemand is op alle gebieden een perfectionist. Schrijf op waaruit jouw perfectionisme vooral blijkt. Bedenk nu in welke gevallen je perfectionisme voordelig voor jou uitpakt, en wanneer het in je nadeel is. Dat zijn met name gevallen waarin je veel tijd besteedt aan een kleine verbetering. Hoe kun je in die laatste gevallen de lat wat lager leggen, zodat je jezelf een 7 of een 8 zou geven voor het eindresultaat, in plaats van een 9 of een 10?

Kijk de volgende keer of je een planning kunt maken voor jezelf en deel dit op in stappen, dit hoeft géén in full colour uitgevoerde uur-tot-uur planning te zijn! Ook hier geldt: een 7 is echt prima!

Ad 2.Gebrek aan motivatie

Een gebrek aan motivatie leidt ook vaak tot uitstelgedrag. Wie heeft er nu zin in vervelend werk? Uitstellen geeft op korte termijn bevrediging (je gaat iets leukers doen), maar op lange termijn maak je de zaak alleen maar erger. De vervelende klus wordt steeds afschrikwekkender.

De remedie? Gewoon doen, niet moeilijker of simpeler dan dat… geen hogere wiskunde voor nodig. En dan – joepiee! – jezelf belonen. Met iets leuks, iets lekkers of die fijne wandeling.

Ad3. Je bioritme

Maar wie geen rekening houdt met zijn bioritme, maakt het zichzelf onnodig moeilijk. Als je na de lunch altijd inzakt, moet je op dat tijdstip geen saaie stukken willen lezen. Natuurlijk dwalen je gedachten dan af. Plan voor deze momenten kleine, afwisselende klusjes waarvoor je niet heel geconcentreerd hoeft te zijn. Ga er in je planning ook niet van uit dat je de hele dag met dezelfde klus bezig bent. Drie uur is de maximale tijd dat mensen zich op een taak kunnen concentreren. Houd daar rekening mee en eis niet het onmogelijke van jezelf.

Ben jij ook zo’n type?
Weet je wat voor type je bent: een haan (ochtendmens), een uil (avondmens) of iets daartussenin? Probeer daar in je planning rekening mee te houden.
Als ochtendmens ben je al vroeg op de dag alert en actief. Je kunt dus ’s morgens meer en complexer werk aan dan later op de dag. Doe het dus ook op dat moment en stel je werk niet tot de avond uit, want dan ben je niet op je best. Een belangrijk gesprek met bijvoorbeeld een mogelijke opdrachtgever kun je ook beter ’s ochtends inplannen.

Avondmensen komen later op gang. Ben jij een avondmens? Als je vrij bent om je eigen tijd in te delen, doe daar dan je voordeel mee. Je verspilt energie door je steeds aan te passen aan gangbare kantooruren – het ritme van de ochtendmens. Je bent productiever als je je eigen ritme volgt. Zakelijke gesprekken kun jij daarom het best tegen het eind van de middag plannen. Werk ’s avonds en ’s nachts als je dat het prettigst vindt, maar houd die tijd dan ook bewust vrij voor je werk.

Ik ben een echt avondmens, en ik dwing mijzelf al mijn hele leven in het ochtend keurslijf. Het gros van de mensen is een ochtendmens en onze hele economie is erop ingericht. Maar nu las ik dat je als avondmens, juist in het weekend wel gewoon je ritme moet aanhouden, in tegenstelling tot wat altijd beweerd wordt namelijk; Blijf in je ritme, sta niet later op in het weekend, maar schijnbaar is dat voor avondmensen toch beter. Zie je nou wel, ik wist het wel, dacht ik toen ik het las.. ik voel me ook gewoon beter als ik wat later opsta.. en dan ook later naar bed ga…

Dus als voor jou geldt

“Morgen is vaak de drukste dag van de week”
( – Spaans spreekwoord)

Ga dan eens aan de slag met je uitstelgedrag.

Uitstelgedrag heeft te maken met diepgewortelde, aangeleerde gewoontes die naar andere gewoontes omgevormd moeten worden. Ik hoop dat je als uitsteller baat hebt bij de bovenstaande uitleg. Maar wil je eens onderzoeken waar jouw uitstelgedrag vandaan komt, en wil je er vooral graag vanaf komen?

Neem dan contact op met mij, mail me op info@ingeborgmooiweer of bel op 0623209229 om een afspraak te plannen.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte!

En ontvang tevens mijn gratis e-book!

De Kracht van Geluk

7 stappen om de stoorzenders uit je leven te verbannen

SOCIALE MEDIA

CONTACTGEGEVENS

Ingeborg Mooiweer
Tel. 023 584 7564
Mobiel 06 2320 9229
info@ingeborgmooiweer.nl