Mediteren kun je leren!

Je hebt er vast van gehoord en weet misschien niet helemaal wat je ermee aan moet? Ik help je op weg! En ik heb een leuk cadeautje aan het eind van mijn ezine voor je!

Het woord mediteren komt van het Latijnse woord meditatio, dat op zijn beurt afgeleid is van het werkwoord “meditari” dat nadenken, overdenken betekent. Er kan onderscheid gemaakt worden tussen contemplatie (christendom), concentratie-meditatie (yoga sutra’s, hindoeisme) en vipassana-meditatie (boeddhisme). Binnen die drie vormen bestaan vele varianten.

De meeste mensen die mij kennen weten dat ik naast coach ook yogadocente ben, en wellicht weet je dan ook dat mediteren een onderdeel is van het 8-voudig Yogapad.Vanuit de geschiedenis in de yoga is het zo dat je eerst alle 6 andere voorgaande paden moet hebben doorlopen, en dat zijn de Yama’s, Niyama’s, Asana’s en Pranayama, Pratyahara, Dharana voordat je bij Meditatie komt ,maar in het Westen wordt dit niet zo streng gehandhaafd. Daar zie je veelal een combinatie van asana, pranayama’s en meditatie in een les.

Maar leuk denk je.. mediteren, en dat yoga is misschien ook wel aardig maar..

Maar waarom zou ik willen mediteren? What’s in it for me?

Mediteren heeft veel positieve invloeden in je leven en het is helemaal niet moeilijk!

Dus de vraag is: Waarom zou ik willen mediteren?

Er zijn ongeveer 100 voordelen op te noemen, op fysiologisch, psychologisch en spiritueel gebied maar ik noem er hieronder een paar:

Meditatie heeft al vanaf een paar minuten per dag positieve gevolgen voor je gezondheid en geluksbeleving. Wanneer je mediteert kom je op de eerste plaats tot rust. Je laat stress los en krijgt overzicht in je leven. Het helpt je te ontspannen en je leert jezelf beter kennen. Je komt als het ware dichter bij je ware aard.

Daarbij heeft meditatie ook een groot aantal gezondheidsvoordelen.

Meditatie verlaagt daadwerkelijk de concentratie stress-hormoon in je lichaam. Je bloeddruk neemt af en je lichaam kalmeert en herstelt zich. Wanneer je stress kunt beheersen wordt je lichaam gezonder.

Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat mensen die mediteren aanzienlijk minder vaak naar de dokter gaan dan mensen die niet mediteren.

Eigenlijk is hun gezondheid zóveel meer beter, dat er een aantal verzekeringen hun premie hebben verlaagd voor mensen die mediteren ( in USA.)

Nog een aantal:

  • Verlaging van spierspanning,
  • Helpt bij chronische ziekte zoals allergieën, artritis etc.
  • Verlaagd de premenstrueel syndroom symptomen.
  • Helpt bij postoperatieve genezing .
  • Verbeterd het immuunsysteem.
  • Verlaagd virusactiviteiten en emotionele kwellingen.

Op psychologisch gebied:

  • Opbouw van zelfvertrouwen.
  • Toename serotonine gehalte; beïnvloedt stemming en gedrag.
  • Het oplossen van fobieën en angsten.
  • Helpt bij controle over eigen gedachten.
  • Helpt te focussen en concentreren.
  • Toename creativiteit.

En dan op spiritueel gebied:

  • Helpt om dingen in juiste verhoudingen te zien.
  • Voorziet in geluk en een vredige geest.
  • Helpt je doel te ontdekken.

 En zo kan ik nog wel even doorgaan… genoeg voordelen dus maar wat doe ik dan precies? En hoe? En hoe vaak?

Hoe moet ik dan zitten?

Tijdens het mediteren kun je zitten of liggen zoals jij dat prettig vindt. De basishouding is de lotushouding waarbij je je linker voet op je rechter been legt en andersom. In deze houding komen is alleen erg lastig, en er weer uit los komen ook!

Het draait bij mediteren om rust en concentratie, en daarom is het belangrijk dat je geen lichamelijke ongemakken hebt. Zorg dat je mediteert in een stille, niet te lichte omgeving waarin je niet gestoord kan worden. Zet je telefoon en je computer uit.

  • Je kunt in de kleermakerszit of de lotushouding mediteren. Zorg ervoor dat je je hoofd in lijn met je rug plaatst zodat je ruggengraat recht is. Wanneer je de lotushouding pijnlijk vindt kun je jezelf ondersteunen met wat opgerolde handdoeken.
  • Op je knieën mediteren. Zit op je knieën en leg je voeten plat op de grond. Ga met je billen op je voeten zitten. Zorg dat je ruggengraat recht is. Eventueel kun je tussen je benen en je billen een opgerolde handdoek/meditatiekussen leggen.
  • Liggend mediteren. Zoek een plek om te liggen zoals op de grond. Ondersteun je hoofd met een kussen. Leg je handen uit elkaar op de grond.
  • Zittend mediteren. Ga zitten in een gemakkelijke stoel en ontspan je lichaam.

Je weet nu hoe je mag zitten of liggen, en wat doe ik dan? Je kunt mediteren op verschillende manieren; ik noem hieronder een aantal die je kunt oroberen.

  •  Mediteer op je ademhaling

Iedereen haalt adem dus iedereen kan het. Tijdens het mediteren concentreer je je op je ademhaling. Wees jezelf bewust van het stromen van de lucht in je longen, en laat de lucht weer los. Verander niets aan je adem, neem het gewoon waar. Leg constant de focus op je ademhaling.

  • Nu komt de kunst: denk aan niets!

Hoe kun je nou aan niets denken? Dat is lastig. Je zult merken dat je, wanneer je mediteert veel gedachten hebt. Volgens onderzoek hebben we wel 50.000 gedachten per dag. Ga er maar aan staan om die allemaal te volgen, je wordt al moe als je eraan denkt.

De kunst van het mediteren is het laten varen van deze gedachten. Laat ze komen en gaan en leg je concentratie bij je ademhaling. Je hoeft niet te oordelen, plannen of onthouden. Denk aan de wolken in de lucht, die komen en gaan.. probeer je gedachten ook zo te bezien. Ze komen en ze mogen ook weer gaan, je hoeft niet aan te haken.

Bekijk je gedachten en laat je wegvaren met de gedachtenstroom in je hoofd. Merk je dat je langzaam wordt meegenomen door je gedachten? Leg dan rustig de focus weer terug op je ademhaling. Uiteindelijk, en met wat oefening, zul je in staat zijn je gedachten te laten komen en gaan tijdens het mediteren.

  • Telmeditatie

Voor beginners kan het makkelijker zijn om te starten met telmeditatie.

In deze meditatie is de focus op het tellen van 10-1 of andersom, elke keer als je afgeleid wordt, begin je weer opnieuw met tellen. je zult zien dat je de eerste keren niet verder komt dan 2/3 tellen, maar mettertijd breidt je dit steeds verder uit.

  • Object meditatie

Bij deze meditatie concentreer je je op een object, bijv een aangestoken kaars, je kijkt dan geconcentreerd naar het vlammetje, en elke keer als je gedachten afdwalen bring je je aandacht weer terug naar het vlammetje. Je kunt dit ook doen door bijv naar een bepaald muziekstuk te luisteren. Deze vorm is voor de meeste mensen makkelijker te doen, er is nl iets waar je je aandacht op kunt richten. 

En dan blijft nog de vraag….

Hoe vaak moet ik mediteren?

Meditatie heeft al een enorm effect wanneer je 5 minuten per dag mediteert. Je kunt je eigen tijden bepalen door te experimenteren. Mediteer bijvoorbeeld een maand lang elke dag 15 minuten en bekijk wat voor effect het op je leven heeft. Waarschijnlijk voelt het de eerste keer wat vreemd, maar na een aantal meditatiesessies zul je je er al snel vertrouwd mee voelen.

Je cadeautje!

Of als je de smaak helemaal te pakken hebt is hier een link van een eigengemaakte 6 staps meditatieGratis voor jou!

Probeer deze eens uit, het is een mp3 bestand dus je kunt rustig ergens gaan zitten of liggen en laat je meevoeren door mijn stem die je verteld wat je moet doen. Makkelijker kan het bijna niet!

En laat je me weten wat je ervan vond, wat heeft het met je gedaan? Mail me dan op info@bodyhealing.nl 

En wil je hier vaker mee aan de slag , kom dan eens langs voor een proefles Yoga.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Blijf op de hoogte!

En ontvang tevens mijn gratis e-book!

De Kracht van Geluk

7 stappen om de stoorzenders uit je leven te verbannen

SOCIALE MEDIA

CONTACTGEGEVENS

Ingeborg Mooiweer
Tel. 023 584 7564
Mobiel 06 2320 9229
info@ingeborgmooiweer.nl